Vad som kommer med våren

Det är vår, det är varmt, dagarna är långa och solen lockar ut människorna från sina inomhusliv för att njuta av vädret. Våren är en underbar tid ... eller?


Varje vinter lyckas jag på något vis glömma bort hur jobbigt det är att vara kvinna i det här området under sommarhalvåret. Så fort våren har gjort sitt inträde sätts hormonerna igång bland de manliga invånarna i alla åldrar. Ibland tänker jag att det kanske beror på att man i dessa tider börjar slänga av sig de tjocka jackorna och det visas mer hud, men i ärlighetens namn så är det inte fallet, för tjejer springer runt och ser ut som om de glömt byxorna hemma även mitt i vintern.


Och än är det inte tillräckligt varmt för att det skulle finnas särskilt mycket bar hud ute på vift, men även om så vore fallet skulle det egentligen inte ursäkta männens beteenden, bara förklara det. Kanske styrs vi människor mer av ljuset än vi förstår, kanske sätter parningslusten igång hos människor på samma sätt som hos djuren om våren.


Jag vet inte längre vad som anses vara en ovanlig händelse när det kommer till sånt här. Kanske hade jag inte ens tyckt att t.ex. det som hände vid bensinmacken hade varit värt att nämna eftersom det ju faktiskt inte hände något mer, om det inte vore så att det här har blivit en oerhört obehaglig upprepad vardagshändelse.


För som jag skrev inledningsvis, så händer det någonting så fort våren kommer igång. Männen blir äckliga slem som borde ha fått mig att flytta härifrån för länge sedan, eller åtminstone aldrig gå ut som ensam tjej.


Jag blir ibland så äcklad och besviken på mänskligheten att jag får lust att bara slänga mig ner och brista ut i gråt. Varför gör människor så? Var är respekten? Jag har så svårt att acceptera att människor vill kränka varandra.

För det handlar inte alla gånger, och antagligen väldigt sällan, om hederlig raggning (den sköts mycket smidigare och snyggare än det jag fått erfara så många gånger nu), det handlar om kränkning, respektlöshet och en vriden kvinnosyn.

När män i bilar förföljer en tjej som går längs trottoaren och ger skamliga förslag när hon uppenbart och ibland rent ut säger åt dem att lämna henne ifred handlar det ju knappast om raggning. Inte heller gesterna som tydligt visar vad de vill göra eller alla frågor som de inte har att göra med...


Våren är underbar, men inte allt som kommer med den är lika underbart.


Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0