Utveckla dig själv

Ge mig ett recept och jag bakar något helt annat, visa mig en frisyr och jag gör om den till en helt ny, lär mig en religion och jag tolkar den på mitt sätt, läs en saga för mig och jag återger den ur en helt annan vinkel...

Betyder detta att jag har svårt för att följa anvisningar? Nej, inte alls! Jag kan följa anvisningar till punkt och pricka men jag kan tycka att det är mycket tråkigt (okej, kanske till och med svårt ibland). I de allra flesta lägen uppskattar jag min egen kreativitet och oftast blir jag också belönad för den.

Det handlar inte om "regler är till för att brytas"  utan snarare om att utveckla både sig själv, dem man kanske påverkar med det man gör, samt själva "reglerna".

"Think outside the box" är väl ännu en variant som skulle kunna användas för att beskriva det jag gör. Men för mig handlar det inte så mycket om att vara utanför ramarna, utan hellre då utvidga det inramade, ge plats åt mer utan att det nödvändigtvis behöver hamna utanför.

Men det är samtidigt ett problem med att ha för stor arbetsyta. Det gäller att hitta den röda tråden i mångsidigheten, för annars blir det, som för mig som alltid råkar tappa greppet om tråden, svårt att vara fokuserad och kortfattad vilket ofta krävs för att ge en tydlig bild.

Vad syftar jag på egentligen med det här inlägget, kanske du undrar? Jag syftar inte på någonting speciellt alls, utan just: Allt. Recept, hår, skoluppgifter, arbetslivet, livsåskådning, politik ... Allt, helt enkelt, utan någon speciellt händelse i åtanke, annat än att kanske förhoppningsvis inspirera någon läsare som behöver det, till att utvidga ramarna, utveckla, och finna den röda tråden (det som är du bland allt det du ser i den vidgade vyn).

Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: Mamma Melissa

Det är sant! Att återge någonting till exakt punkt och pricka kan vara otroligt svårt i vissa lägen.



Men som blivande lärare så tycker jag att det är när eleverna just lyckas brodera ut, tänka till och tänka om och utveckla, som de visar på att de faktiskt har förstått ett visst innehåll.



För när det kommer till summan av kardemumman så är det som du får tilldelat dig faktiskt inget annat än någon annans utveckling, analys eller kreativitet.



Och utan just det där så hade ju samhället stått still!



Tips för att behålla en röd tråd är att skriva vart man vill börja och hur man vill sluta. Och några hållpunkter däremellan. Så har man den som mall hela tiden för eventuella uppsatset, essäer eller varför inte blogginlägg;.)



Men här tycker jag faktiskt att du höll den röda tråden mer än väl!:.)

2009-03-06 @ 08:54:42
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0