Jag är ett frö

Inspirerad av våren, mina groende frön och naturen som börjar väckas till liv förvandlade jag mig själv till ett frö i natt. För när jag lägger mig tidigt (om det är tidigt att lägga sig strax före klockan två kan väl diskuteras) sover jag inte särskilt länge. Tjugo över tre vaknade jag och det var helt enkelt omöjligt att somna om.

Jag drog nytta av den här tiden till att låta kroppen vila i medveten meditation, så jag låg kvar i sängen och förvandlade mig själv till ett frö. Där låg jag instoppad under kuddar och täcke som om de var varm mylla över mig och bara vilade. För vila var vad det här fröet behövde innan det kunde börja gro - tydligen.

Efter en lång stund fylldes fröet av livskraft. Sakta började skalet spricka och jag växte åt alla håll. Vid varje inandning sög jag näring och livskraft, och laddade mig själv inför utandningen. Späda små rötter sträckte sig neråt i jorden vid varje utandning samtidigt som ett litet skott som rullade uppåt och började gro. Så låg jag tills jorden jag hade över mig började kännas alldeles för varm och jag slängde av mig täcket och kuddarna och andades den friska luften. Skottet hade därmed kommit upp ur jorden.


Så låg jag ännu en god stond tills jag kände att det faktiskt var dags för den här blomman att resa på sig även i den fysiska världen. För blommor behöver vatten och jag har nog druckit lite för dåligt nu igen och drabbades av en törst som helt enkelt tvingade upp mig.

Till min förvåning är klockan nu tjugo i sex, visserligen kan det ta mycket längre tid för ett frö att börja gro, men jag trodde ändå inte att det hade gått riktigt så lång tid.

Den här övningen, att föreställa sig själv som ett frö, hittade jag visserligen på just inatt så jag kan ju inte lova att man kan göra den på tio minuter, men det jag kan inte se varför det inte skulle gå. Den behöver alltså inte ta två och en halv timme. För mig tog den tid därför att jag behövde vila inatt.


Kanske, om intresse finns, skulle jag dela med mig av fler meditationsövningar, enkla för vem som helst att utöva?

Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: trollpackan kvastar in!

Inte ett dugg konstigt att du drog ett annat kort än jag;)

Jag ställer ju frågan till korten: "Vad händer alla idag som besöker Trollpackan.se?", och du kanske frågar vad som händer dem som besöker din blogg?;) Eller kanske vad som händer dig själv idag?



DVD:n är ju en dvd som en gymkedja ger ut till sina instruktörer, jag är yogainstruktör, när de ska byta programmet i klasserna, och den är inte uppbyggd som en vanlig dvd du köper ute i handeln;) Dessutom har jag haft väldigt kort tid på mig att lära den, för jag kör klassen för första gången ikväll;, fick den i onsdags och har jobat torsdag, fredag, lördag och kunde inte titta på den förrän igår.

Ha en bra dag!

2009-03-09 @ 09:50:12
URL: http://www.trollpackan.se

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0