Fängslad innanför huden

Ibland lägger jag märke till hur jag är som fången i min kropp. Vem är det som styr den? Vem är det som kontrollerar så att inga plötsliga rörelser ska göras? Jag kan inte ens le oplanerat, jag måste leda varje muskel och nerv rätt för att bilda det där leendet kring munnen... men det ser inte äkta ut, det är snarare ett hån mot alla som verkligen ler, spontant och okontrollerat.

Jag vågar inte göra tummen upp när någon gör något bra. Jag kan inte krama någon rent spontant bara för att jag tycker om personen. Jag kan inte vicka på rumpan i någon löjlig dans, nej, inte ens i min ensamhet. Vem är det som kontrollerar min kropp?

För där inne, innanför huden, finns jag, en fri ung kvinna som faktiskt inte bryr sig särskilt mycket alls om hur folk uppfattar mig. Det har jag aldrig gjort. Jag kan göra vad jag vill. Men min kropp har låst sig, den vet inte alls att vara fri eller spontan. Platt och grå ter den sig jämfört med hur jag känner mig inuti. Fängslad i strävan efter att vara transparent, ingen ska lägga märke till den. Och jag undrar varför. Varför jag inte kan släppa kontrollen och bara vara fri så som jag känner mig i anden.



Skrik
Vad krävs för att du ska träda fram?
Bakom galler i mitt bröst förökar du dig
tills du tagit hela min kropp i din makt,
tränger undan mig,
gör mig så maktlös,
så liten.


Skrik
Vad kräver du?
Du får mina fingrar att riva,
gräva sönder min egen kropp
för att du ska finna vägen ut.
Jag flyr för du kväver mig,
flyr bortom vansinnets gräns.


Johanna Hyttinen, 2004

Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: Theresia L. Marissa

Kommer att tänka på den där vackra "Saab-låten".

http://www.youtube.com/watch?v=sARJkrjjEG4



I am the wilderness

locked in a cage



I am a glas of water

longing for the ocean



I am an asfaltflower

breaking free

but you keep stopping me

release me

RELEASE ME

2009-03-28 @ 20:25:37
URL: http://theresia-marissa.se
Postat av: Theresia L. Marissa

Nej då det är inte det minsta jobbigt. Bara konstigt. Jag har klarat mig bra i ljusskenet ja

:-) Massa tända ljus här.. Jättefint. Har du fått lägenhet eller?

2009-03-28 @ 23:02:48
URL: http://theresia-marissa.se
Postat av: Mir

Du ska se att det komemr ändras lite, då du väl hamnat här...

2009-03-29 @ 01:30:43
URL: http://beyondforever.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa

Känner igen maktlöshetskänslan... men bara periodvis. jag önskar så att du kunde släppa ut den där bruttan -jag tror att vi skulle gilla henne båda två;.))

Men den här tjejen är också helt fantastisk... om hon bara kunde inse det.

2009-03-29 @ 03:39:21
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0