Nattens lektion i photoshop

Jag har varit så pigg inatt att jag inte ens brytt mig om att försöka sova. Jag vet ju att jag ändå inte hade somnat. Visserligen hade jag kunnat ge kroppen lite vila ändå, men jag känner mig faktiskt rätt bra, blir kroppen trött under dagen ska jag lyssna på den.
Jag undrar hur länge det här ska pågå. Förr eller senare borde jag väl kollapsa och sova ikapp den senaste veckans sömnlöshet.

För att fördriva tiden har jag suttit och försökt lära mig Photoshop. I skolan intresserade jag mig för en helt annan typ av bildredigeringsprogram, Illustrator var favoriten och InDesign kom på en klar andra plats. Men de är som sagt till för en helt annan typ av redigerningsprogram och det går inte att bortse från att Photoshop är bäst för fotoredigering.
Så jag har nu gett mig på att lära mig programmet lite bättre, men är nybörjare så var inte alltför hårda i bedömningen av mitt resultat här.

Jag ville prova att byta bakgrund på för bakgrunden i originalbilden är förfärlig. Annars tycker jag att man ska behålla foton ganska naturliga och inte pilla för mycket på dem... Men det beror också väldigt mycket på syftet med fotot. Hmm.. jag tar nog tillbaks det där om att man inte ska pilla så mycket på foton. Tror jag. Äh nu blev jag ambivalent och fastnade i ett sidospår.
All fokus har jag alltså lagt på att försöka sätta dit mig på en annan bakgrund. Bakgrundsbilden har jag inte rört annat än att jag klippt den mindre. Jag provade också att "stryka bort" några hårstrån från pannan som störde mig, och ögat på vänster sida om bilden (mitt högeröga) var täckt av en hårklump som jag faktiskt rätt snyggt lyckades klippa bort och återskapa ögat för att vara nybörjare tycker jag. Visserligen blev det en klump som jag inte orkade lägga så mycket tid på under ögat för jag ville fokusera på att få bilden att smälta in i bakgrunden så bra jag nu kunde. Det var ju det som var min lektion hade jag tänkt.

Jag är inte så nöjd med den "lektionens" resultat, det går säkert att ordna så att ljuset passar bättre och kanterna kunde ha varit mjukare och .. ja, det är mycket som kunde gjorts bättre så att jag inte skulle se så ditklistrad ut. Men strunt samma. Jag orkade inte greja mer och jag kan egentligen fortfarande ingenting om funktionerna i programmet så det får vara klart såhär:





Jag skulle gå hem till mor idag var det tänkt, men för ett tag sedan insåg jag att det vore ganska dumt att gå dit eftersom hon är/har varit magsjuk, antagligen i vinterkräksjukan. Varför skulle jag då utsätta mig för bakterierna mer än nödvändigt? Så dåligt som jag sovit det senaste är väl immunförsvaret långt på minus-sidan och jag har ingen lust att bli sjuk igen.

Ni som följer Beyond Forever tänker säkert "Nu har hon snott hennes grej" ... och ja, jo, inte för att hon var den första att tänka på att inleda stycken med fetstilta bokstäver och så, men jag ger henne credsen för det ändå. Jag tycker om det upplägget (annars hade jag väl inte gjort det här).

Så vad ska jag göra nu när jag inte längre vet vad jag ska göra idag? Skickar ett sms till mor och säger att jag uteblir, dricker kaffe, går på promenad, funderar på att gå en längre och roligare runda än gårdagens 5 km som man tydligen snabbt tröttnade på. Kanske ut i skogen. Ja, idag är nog en dag för det, tror jag. Då ska jag nog packa med mig kameran också. Och Dina ska få flexikopplet så jag slipper få armen dragen ur led.

Imorgon kommer vintern på visit igen så det är väl lika bra att förbereda sig på det redan idag. // J



Åhå! Såhär i efterhand när jag ser bilden i bloggen ser den ju bättre ut än den gjorde i originalstorlek. Jag kanske gjorde ett hyfsat bra jobb ändå - långt ifrån perfekt, men det funkar någorlunda iallafall. Men det finns helt säkert mycket enklare sätt att göra det på. Jaja, jag ska nog lära mig med tiden.

Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: Mir

Haha söta, tack de credsen var jag inte beredd på :) Det passar din blogg.

Photoshop är knivigt i början,själv ska jag försöka lära mig illustrator (har aldrig bemödat mig att testa förr)så kanske byter vi erfarenheter.

Säg till om det är något i photoshop jag kan ge dig en hint om,du vet..sådär.. ;)

2009-01-17 @ 13:56:25
URL: http://beyondforever.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0