Mon amie la rose




Francoise Hardy
- Mon amie la rose
(hur gör man en cedilj med tangentbordet egentligen?)


Jag har tidigare inte direkt tyckt om rosor.
Eller jo, de är vackra, men jag har alltid sett dem som överskattade. Alltid dessa rosor när man ska ge bort blommor - har människan ingen fantasi?

Men: Plötsligt längtar jag efter att ta en ros i min hand, med stjälken mellan fingrarna. Föra de vackert böjda bladen mot läpparna och känna den lena svala beröringen. Jag vill smeka den mjukt mot min kind som en lätt kyss.

Så gärna vill jag plötsligt ha en ros att jag fick ett infall och tänkte gå iväg och köpa mig en ros, en kort sekund glömde jag bort att jag inte har några pengar. Och jag hade väl aldrig köpt någon ros till mig själv ändå, jag är för sparsam för såna fjanterier. Men ändå: Tanken fanns där. Och jag undrar, vad har det tagit åt mig egentligen?


Kanske är det detta som har tagit åt mig:





Francoise Hardy - Only you can do it
tihi - Only you can do it...
...få mig att känna det som första gången varje gång.
(nej, inga snuskiga tankar nu hörni! Eller okej, lite då, men jag menar allt; att hålla handen, kyssas, älska, vara kär...)
...få mig att bära huvudet högt, ha fötterna på jorden och ändå nå till skyarna.



Det här med rosor kopplar jag, som ungefär allt annat, till erotik, sexuella lustar, och därigenom människans grundläggande drivkraft; fortplantning. Det konstiga är att det traditionellt är mannen som ger kvinnan rosor. Det borde vara tvärtom.

För nog ser de där blombladen ut som blygdläppar...
Därför borde det väl vara traditionellt att kvinnan ger sin älskade en ros, som en symbol för att visa att han är välkommen...? Eller ja, ni förstår nog hur jag menar?
Eller betyder traditionen med att mannen ger kvinnan rosor, att han tänker på hennes *piiip* ?


Så alla kvinnor där ute, skriv ut den sista delen av det här inlägget (eller hitta på något sötare hehe), vik ihop och lägg bland ett gäng rosor och gör era män glada!



Till min,
eftersom du är för långt bort för att jag ska kunna ge dig några riktiga:





// Your Lav!

Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: Mamma Melissa

Vi får återerövra rosen! Jag kan ge rosor till min man, inte ett helt gång, men en. Och så ett kort med en hälsing... klart att de skall få blommor också, vi blir ju så glada när vi får det!:.)



Tack för kommentaren inne hos mig också! Alltid kul med nya läsare!:.)

2009-01-27 @ 15:29:58
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: C.G.

Tack, min kära...



Nu är ju inte piiiip det första som dyker upp i huvudet när vi ser rosor. Men helt klart kan det vara piiiip vi hoppas på som resultat i förlängningen av sådana gåvor.



Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare så det är någon vits att förneka det ;-)...



//C.G.

2009-01-27 @ 15:51:57
URL: http://magickwithouttears.blogg.se/
Postat av: Emma

Hejsan. Jo, jag har faktiskt testat att ladda ned en trial från photoshops hemsida för att prova på i 30 dagar. Men jag fattade faktiskt inte så mycket av det just då. Men det verkar otroligt kul när man väl kan :) Nej, jag har inte målat så mycket i photoshop innan, men har använt det till att redigera bilder :)

2009-01-27 @ 20:23:29
URL: http://emmaagzz.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0