Den viktiga gästen



Jag sitter här med tunga suddiga nyvakna ögon och funderar.
Jag ser nästan ingenting för det är så suddigt,
men det är ändå mysigt med ljusen som dansar i fönstret
och tankarna far iväg till min viktiga gäst.


Jag har bott ensam i fem år nu. Under den tiden har jag lärt mig att jag inte bryr mig om min egen trivsel alls. Jag bryr mig inte om vad jag äter, det är inte roligt att laga mat till sig själv. Kanske äter jag inte alls.
Jag bryr mig inte om att diska. Vad gör det att köket knappt går att röra sig i för all disken, det är ju bara jag som ska få plats där?
Jag bryr mig inte om att städa. Det behöver inte se så bra ut för jag använder ju de där grejerna, varför då plocka undan dem i onödan? Det är ju ändå ingen som ser mitt stök.
Jag bryr mig inte om att pynta. Jag ska ju ändå flytta snart. (Ja, det är så jag har tänkt i fem år nu!)

Ja, så fortsätter det ungefär rakt igenom vad det än har att göra med. Det är väl inte så konstigt egentligen att livet känns lite smått meningslöst när man tänker sådär om sig själv...

Tack vare C.G. har jag börjat bry mig om vad jag äter. Att äta är viktigt säger han. Att tillaga mat med kärlek, bry sig om vad man äter, det stärker en både fysiskt och mentalt har jag därmed upptäckt. Det var väl inget nytt, alla vet väl det egentligen, men ändå står man där med halv- eller i värsta fall helfabrikat och slänger i sig maten i all hast utan eftertanke.

Nu har jag tagit ett steg framåt i det här. Varför inte behandla sig själv som en drottning på heltid? Visst, jag är fattig, luspank, så det går ju inte att leva efter någon kunglig standard. Men jag kan göra vad jag kan för att jag ska trivas. Behandla mig själv som den där jätteviktiga gästen som jag måste se till ska trivas i mitt hem.
Så på kvällarna och morgnarna sitter jag bland levande ljus och bränner rökelser och myser. Jag koncentrerar blicken på olika detaljer som faktiskt kan se lite mysigt ut, det kunde jag väl aldrig ha trott att jag har fina mysiga saker i mitt hem! Jag serverar kaffe och te till mig själv, frågar mig själv om jag vill ha något hela tiden, för gästen måste ju trivas! Hon kanske är jättehungrig men vågar inte säga till? Så det är bäst jag frågar om det också.

På detta sätt har jag blivit min egen tjänare och härskarinna. På detta sätt har jag gjort mig själv viktig, den viktigaste gästen i mitt hem. Vad gör det om jag snart flyttar? För nu ska jag snart flytta... Jag kan ändå se till att må så bra som möjligt här tills jag har flyttat, och sedan fortsätta på samma vis i det nya hemmet. Tjäna mig själv och må bra.

Tjäna er själva väl! // drottning J

Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: C.G.

Se där ja.. kanon kanon,...,



Bättre att tjäna sig själv på heltid än att tjäna någon annan.



//C.G.

2009-01-22 @ 09:15:24
URL: http://magickwithouttears.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0