Intro - När änglar dör

"Jag är Satan.
Jag finns.
Jag har en historia att berätta och jag skriver den för min egen skull. Om du när du läser det här, bättre förstår varför världen blev som den blev, så är det bra. Men det är inte mitt syfte. Om du vägrar att tro min text så är det ditt problem. Men kom ihåg att inget svider så mycket som en obekväm sanning.
Som Satan, Djävulen, har jag många namn. Men det finns ett som jag föredrar och det är Ismael.
Han som ni känner som Gud, Herren, han har precis som jag ett namn som han föredrar. Det är Iavhé, och en gång i tiden så var vi Gud. Numera ser du bara honom som Gud, och varför det har blivit så kommer du att förstå senare.
Varifrån kommer vi? Det kan du aldrig förstå. Vi har alltid funnits, vi kommer alltid att finnas. Jag kan inte använda dina begrepp för att egentligen förklara, och uppriktigt sagt så är jag inte intresserad av att ens försöka.
Iavhé är stark och handlingskraftig, men ibland lite enfaldig. Han har svårt att ändra sig och erkänna fel, och han gillar sina egna förslag bäst. Jag, å andra sidan, anser mig vara lugn och avslappnad. Jag tar pulsen på tiden och anpassar mig. Iavhé kallar mig likgiltig och respektlös ibland, men det får stå för honom. Jag anser bara att vi har olika sätt att se på saker och ting.
Kanske kommer du att förstå mig bättre efter att ha hört vad jag har att säga. Den här texten är ingen upprättelse för min del eller smutskastning mot den som du kallar Gud, utan bara en redogörelse för hur det gick till. Jag presenterar bevisen, och för omväxlings skull så kan du få vara domare. Det kommer du säkert att gilla."

kapitel 1 ur När änglar dör av Andreas Roman

En liten teaser, presentation av boken, eller kalla det vad du vill. Nu vet du lite grann vad den handlar om.
Jag skulle ju läsa den under min resa hit, men min så kallade ressjuka (inte åksjuka men mycket snarlikt) förhindrade all slags läsning på vägen hit. Så jag öppnade boken nu istället och försvinner in i kapitel två. Men jag kommer givetvis inte kopiera några fler kapitel, tyckte bara det första var en bra introduktion för den som kanske blev litet nyfiken på den.

Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: kiki

Hej gums! :)

Det låter som en spännande bok? Hur långt har du kommit?

2009-02-18 @ 23:22:13
URL: http://varulven.blogg.se/
Postat av: kiki

eller snarare: Är den bra? Har ju inte läst den själv :)

2009-02-18 @ 23:22:45
URL: http://varulven.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa

Coolt intro! Man blev ju intresserad faktiskt... hela tanken om Gud och Djävulen som ett... coolt.



Och tack för tipset, ligger nu en länk i varje inlägg med en liten påminnelse om att rösta på månadens blogg;.)

2009-02-19 @ 00:59:21
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Mir

Nu när du påminner mig så minns jag att jag lånat ut mitt exemplar. have to lösa det snart [s]. Det är en underhållande bok, och en hel del... tänkvärt.

2009-02-19 @ 01:03:35
URL: http://beyondforever.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0