Tack staten för tandläkarbesöket

Som jag tidigare skrev insåg jag när jag vaknade att jag skulle till tandläkaren idag. Jag trodde att det var nästa månad. Jag hade alltså försummat flera dagars "fusk" som de flesta håller på med inför tandläkarbesöket. Det är ändå ganska menlöst att sköta om tänderna så extremt noga bara dagarna innan man ska till tandläkaren, jag har aldrig riktigt förstått det där. För har man under resterande av tiden sedan senaste besöket inte skött om tänderna så lär det synas även om man borstar dygnet runt dagarna före själva besöket. Så det gjorde mig inte så mycket att jag var oförberedd. 

Men nej fy, jag ville inte dit, av helt andra orsaker. Det kostar massor och jag har ju allt annat än gott om pengar. Jag har inte skött tänderna alls bra sedan senaste besöket. Slarvat ganska rejält periodvis och har också känt av en del problem i flera tänder och var säker på att det skulle behöva lagas en hel del och det skulle ju kosta ännu mer... Till råga på allt hade jag ett missat besök, jag försökte ringa flera gånger (sammanlagt 5 gånger) men det krånglade och jag kom aldrig fram till den jag skulle tala med, jag var helt enkelt inte på plats, jag var bortrest, så vad kunde jag göra om jag inte kunde få tag på dem via telefon?

Men det var ju bara att pallra sig dit nu då, och väl inne hos tandläkaren började jag förklara vad som hänt senast då jag inte dök upp, jag hann bara nämna att jag då hade varit uppe i Östersund och att jag hade försökt ringa. Så var den avgiften stryken innan jag ens hann säga allt jag hade att säga till mitt försvar.

Tandkontrollen gick förvånansvärt bra. Finfina tänder. Hon skrapade lite tandsten och sen var det klart. Va? Jag som är ständigt uttorkad, röker och dricker kaffe, har känt ilningar i tänderna och haft så ont? Jag har nästan svårt att lita på tandläkarens omdöme, för jag känner ju till och med med tungspetsen att det är hål i den mest värkande tanden...

Hon förklarade att jag fortfarande är såpass ung att mina nerver kan vara ganska ytliga och känsliga, och att det kan vara det som gör att jag känner av en del, men hon kunde inte se något fel alls på mina tänder.
Det är tydligen bra att inte borsta tänderna så ofta då...?

Så till priset. 750 kronor. Hur i .... kan en vanlig enkel undersökning kosta så mycket!? Men se, jag fick en överraskning! Hon berättade att jag har fått 300 kronor från staten, alla under 30 år får 300:- om året, är man över 30 får man 150 kronor om året. Och det kan man spara på i två år, så jag kan ha max 600 kronor innestående. Det hade kunnat ge mig ett så gott som gratis tandläkarbesök till nästa år, men jag tog förstås de där 300 kronorna, de hjälpte till mycket.

Så tack staten!

Jag trodde inte att jag någonsin skulle tacka staten för något,  särskilt inte under dessa högervridna 4 åren.. men nu gör jag det. Man upphör aldrig att förvåna sig själv!

Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: Theresia L. Marissa

Kul med lite bilder på dig och Dina ;-) Ja det har ju verkligen varit fantastiskt väder! Jag satte mig ute med laptopen en stund igår och pluggade.



Men det här med 300 kr? Är det något nytt? Jag fick då minsann inga pengar till mitt tandläkarbesök av farbror staten sist gång!



Nej det tror jag inte att man behöver anmäla på något sätt! Får väl se om du är kvar sedan då. Men vi måste ju i alla fall ses innan du får för dig att rymma härifrån!



Kramar!

2009-04-03 @ 08:43:18
URL: http://theresia-marissa.se
Postat av: Mamma Melissa

Åh, det där visste jag inte (300:- om året)... har nog inte varit hos tandläkaren sedan jag var 19 tror jag, kanske dags med andra ord;.)

2009-04-03 @ 17:12:26
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0