Männens uppfattning

När jag nämner mitt obehag i det här området för olika personer märker jag ett ganska tydligt mönster.


Mina pojkvänner och killkompisar har inte alls haft samma attityd som tjejer till att jag bor här. Tjejer har till och med bråkat på mig för att jag envisas med att vistas utomhus efter att det blivit mörkt, och har efter alla dessa 5,5 år fortfarande inte slutat be mig att flytta härifrån, medan killar rycker på axlarna och tycker inget särskilt alls.


Ibland har jag undrat hur det kommer sig, då killar oftast brukar vara mer beskyddande i vanliga fall, men jag har kommit fram till att de nog inte förstår det på samma sätt som tjejer gör. För killarna får ju aldrig (eller ytterst få och ytterst sällan) se och uppleva det som tjejer får göra när de är utan killar i närheten i det här området.


Nästan genomgående har alla mina pojkvänner frågat mig om det inte innerst inne är litet smickrande ändå, om jag inte tycker om uppmärksamheten på ett plan ändå. Jo, visst, när killar och män visar uppskattning, flirtar och ger den sortens uppmärksamhet är det ju ofta en boost för självförtroendet. Det är litet spännande och man blir glad för att man drar uppmärksamhet av det slaget till sig.


Men det är inte alls uppmärskamhet av det slaget som pågår här. Det är stor skillnad på att bli uppskattad och flirtad med jämfört med att bli trakasserad. Här är det inte uppskattande blickar som gäller, inga smickrande ord, inte ens försök till vänliga leenden. Nej, här är det hårda blickar, krävande och nedvärderande ord utan ens ett minsta försök att linda in det i litet finare ord. Inga hälsningsfraser, utan bara rakt på sak, som om man var en hora på gatan.


"Hänger du med hem till mig?"


"Har du någonsin knullat med en invandrare?"


"Vill du suga kuk?"


"Har du haft sex med flera killar samtidigt?"


"Kom så får du negerkuk!"


Bara några exempel på "helt vanliga" öppningsfraser. Inget "Hej". Inget "Vad heter du?" Inget "Åh, vacker flicka." Inga busvisslingar. Inget sånt som många kanske tror att jag menar.

För det här är inte raggning.
Det är män som letar efter gratisprostituerade att sätta på och spy sin galla över och tar för givet att jag är en sådan.
Det får mig att må dåligt.


Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: Theresia L. Marissa

Den här sortens repliker gör mig illamående. Undrar vad killarna får ut av det. De kan väl knappas få med sig någon på det viset...?!



Sedan tänker jag på också att den här sortens kvinnosyn förekommer ju förmodligen på många platser, men tar sig kanske olika uttryck.



Vad mycket du bloggar! Det har alltid hänt massor när man kommer hit :-)

2009-04-06 @ 22:11:33
URL: http://theresia-marissa.se

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0