Blogghistoria

Jag har alltid tyckt om att pilla med hemsidor och har haft X antal sidor genom åren. Jag kan inte gå igenom hela den historian, men där just den här kedjan av hemsidor och bloggar startade med hemsidan jag hade hos passagen - jag hade provat många olika gratishemsidor och jag var inte särskilt nöjd över den här heller, men det fick duga, jag hade inte internet själv och kunde hur som helst inte uppdatera sidan så ofta som jag ville så det kändes onödigt att betala för något jag inte riktigt hade behov av.

Sedan började bloggarnas era kom igång blev jag sugen på att prova på det istället. Men jag ville ha ett specifikt ämne att skriva om. När Dina flyttade in startade jag min (eller okej, Dinas) första blogg hos blogspot.com men jag störde mig på att jag inte kunde få kontroll över designen där. Antagligen fungerar det ungefär som här på blogg.se men det begrep jag mig inte på då.

Sedan fick jag en fungerande dator, kunde skaffa mig internet och då började det hända saker.

Eftersom jag var så trött på blogspots bloggverktyg startade jag Dinas nya blogg här på blogg.se, och ganska snart ville jag även skaffa mig en ny hemsida som jag fick ha total kontroll över, åtminstone design- och innehållsmässigt - utan reklam som puttades in. Så jag skaffade mig ett webb-hotell hos Netland och fick således äntligen starta min hemsida (som inte alls är i ordning i dagsläget) i syfte att dela med mig av bilder och texter till vänner och kanske även nå andra läsare.

Sidan började allt mer och mer likna en blogg. Men för att skriva alla inlägg var jag ju tvungen att tagga med html-koder som jag ju visserligen tycker är roligt men inte när jag vill skriva fritt ur tanken. Samtidigt hade jag lärt mig alla bloggens finesser och fördelar genom Dinas blogg, och till slut bestämde jag mig för att ha hemsidan som en riktig hemsida, och skaffa mig en blogg att spy ut mina ord i. Det blev då denna Candoris.

Vad som då hände var att hemsidan dog ut. Men jag vill inte ge upp den. Jag vill starta upp den igen. Och ända sedan jag startade Candoris har jag försökt lista ut hur man får in bloggen i sin hemsida - det ska gå, men det är något som krånglar.

Nu är jag dessutom ganska trött på allt krångel med blogg.se. Jag är helt enkelt inte nöjd längre. Jag vill ha ut så mycket mer av ett bloggverktyg. Om det finns något som kan ersätta den här så kommer jag antagligen att flytta på bloggen. Förhoppningsvis på ett sätt så att den kan bifogas till min hemsida.

Just nu tittar jag litet på wordpress och har redan hunnit luska ut att de har många av just de sakerna som jag saknat hos blogg.se - men samtidigt verkar den dra en hel del CPU, är extremt långsam att arbeta i och väldigt rörig och svår att förstå sig på jämfört med blogg.se.

Jag har svårt att tro att någon alls har orkat läsa igenom det här inlägget, det var till och med tråkigt att skriva det. Men nu har jag gjort det och tänker posta det. haha!

Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: kiki

Jag läste faktiskt heeeeela ;)

Jag har haft hemsidor jag oxå. förmodligen ligger dom kvar utspridda i cyberspace nånstans, förevigt förlorade bland ettor och nollor haha. Jag är nöjd med att ha bloggen min på blogg.se än så länge. Har inte så höga krav iofs :)

2009-04-15 @ 23:21:19
URL: http://varulven.blogg.se/
Postat av: Mir

Inga problem alls att läsa "heeeeela långa inlägget" ;) Ingen fara alls Kära, det var bara kul,faktiskt.

2009-04-16 @ 01:34:51
URL: http://beyondforever.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0