St. Lucia och Ljuset



Jag missade visst att det var St. Lucias dag igår. Så mycket hänger jag med i julfirandet... Nåja.

Denna tredje advent ska jag till kyrkan. Det kommer antagligen bli en fin julshow, det brukar det åtminstone bli, med många vackra sånger, och barnen brukar sjunga så fint. Jag säger inte det sista bara för att jag råkar känna många av barnen, utan den här barnkören, som är ihopsatt i skolan, brukar sjunga otroligt vackert för att vara en hobbykör som mig veterligen inte övar mer än just inför såna här sammanhang. Det är en musikalisk generation det där.

Egentligen borde Lucia firas vid vintersolståndet, den 21:a december i år. Så jag är egentligen inte sen, utan i god tid i mina tankar på henne. Det är väl inget nytt att berätta att Lucia betyder Den Ljusa, eller Den Lysande, efter latinets lucis (ljuset) men eftersom Candoris är en blogg med ljuset i fokus som ni kanske har märkt, vill jag ändå nämna saken.

Redan innan Luciadagen blev så stor i Sverige, firades det med ljus kring midvinter. Vintersolståndet, det mörkaste dygnet om året tillbringades med att tända ljus för att få solen att återvända med sitt ljus, numera är det "Hon kommer med om natten med Ljuset hit..." Syftandes på Lucia. Om jag nu minns sångtexten rätt. Jag kanske gör förhastade antaganden, så se inte detta som en tillförlitlig källa. Jag gissar ändå på att Lucia-tågen kommer från midvinterns tiggartåg, då barnen gick runt bland grannarnas gårdar och sjöng och tiggde.

Det svenska Lucia-firandet har egentligen ganska lite med helgonet Lucia att göra, det är mest gamla traditioner som levt vidare från folktron och "förkristnats".

Helgonet Lucia ska redan som barn ha avlagt ett hemligt kyskhetslöfte, men bortlovades av sin mor. Hon bad Gud om hjälp och modern bler svårt sjuk. Lucia tog med henne till Agatas grav där Agata ska ha uppenbarat sig för henne och sagt "Varför ber du mig om något du själv kan ge din moder? Din tro har botat henne!". Modern blev alltså frisk, och hon lovade att inte gifta bort Lucia, men detta kränkte förstås friaren som blev fråntagen sin trolovade. Han angav då henne till kejsar Diocletianus´ ståthållare som förföljde kristna.

Lucia arresterades och torterades men tappade aldrig sin tro på Gud. Jungfrun dömdes till att bli glädjeflicka på en bordell. Då ska hon ha sagt att så länge hon inte frivilligt gav sig till någon man, skulle hennes kyskhet vara dubbelt värd. Hon fördes mot bordellen på ett spann bakom oxar, men spannet fryste fast i marken. Kokande vatten hälldes över henne men hon blev inte skadad av det. Någon körde ett svärd i halsen på henne men hon dog inte. Hon ska ha hållt sig vid liv ända tills någon kom och gav henne sista smörjelsen.


Obs! Inget av den här informationen har jag kollat upp ordentligt, utan har wikipedia som enda källa - som egentligen inte alls är någon tillförlitlig källa.

Senare kanske jag orkar skriva lite om lussebullen också. Den har en intressant historia, den som nästan alla andra symboler i människans värld.


Idag tänds det tredje ljuset i väntan hos dem som firar advent. Tänk på hur ljusen blir fler och fler ju mörkare det blir. Ljuset stärks av mörker.


Med Ljus // J


Lämna kommentar, åsikter eller bara en hälsning, det uppskattas!
Postat av: Mir

ATt inte dricka är att vara annorlunda. Det får man alltid försvara, om man känenr sig manad...

Kanske tänker de " Hon dricker inte,hon måste ha mindre problem att fly än oss..." Avund?

Eller " Är hon superkristen? det måste vi bryta" ;)?

Eller, "Äter hon mediciner, undra vad; hon kanske är helt veck utan dem" ? Det måste vi testa? S

Du, till och med jag ser att det här inlägget vart vimsigt.

2008-12-14 @ 15:40:57
URL: http://beyondforever.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget, ge din åsikt eller bara skriv en hälsning!
Vill du skriva ett privat meddelande som inte publiceras i bloggen kan du använda det här formuläret och skicka som vanligt, be mig bara att inte publicera din kommentar så låter jag bli.

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, om du vill: (publiceras ej)

Url till din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0